Veelgestelde vragen bij Huurland

Hier vind je een overzicht van veelgestelde vragen over huren bij Huurland. 

Zit je vraag er niet tussen, of wil je meer uitleg? Gebruik dan het contactformulier.

Als ik materiaal huur van zaterdag tot maandag, hoeveel dagen betaal ik dan?

Je vindt alle prijzen in de prijstabel bij elk product. Daar zie je prijs per dag, weekend, week enz.

Ben ik verzekerd tegen brand en diefstal bij Huurland?

Neen. Een verzekering bij Huurland is een machinebreukverzekering, die je indekt tegen schade aan het toestel. 

Geeft Huurland ook opleidingen over het werken met machines, steigers en ander materiaal?

Je kan bij Huurland een opleiding volgen tot bestuurder van een hoogwerker, verreiker, heftruck en minigraver. Alle info vind je hier.

Heb ik een ID nodig om materiaal te kunnen huren?

Bij afhaling in een filiaal lezen we je ID-kaart in. Bij een online-reservatie en levering moet je alle nodige gegevens invullen op onze website. 

Hoe bereken ik de transportkosten voor het gehuurde materiaal?

De transportkost hangt af van het soort materiaal en van de afstand. Je krijgt de precieze prijs tijdens het bestelproces. Je kan de transportkost ook simuleren op de website.

Hoe kan ik "weekend" aanduiden in plaats van 1 dag?

Tijdens het bestelproces kan je start- en einddatum van je huurperiode aangeven. De computer berekent automatisch de weekendprijs wanneer die van toepassing is. Een weekend begint op vrijdag vanaf 14:00 en loopt tot maandag 10:00

Hoe kan ik betalen bij Huurland?

Je kan bij Huurland enkel betalen met bancontact. Wij aanvaarden geen kredietkaarten of cash.

Hoe kan ik de duurtijd van de huur opgeven?

De duur van de huurperiode duid je aan tijdens het bestelproces, in het winkelmandje. Het winkelmandje vind je rechtsboven in de zwarte balk. Aan de hand van de huurperiode bereken je de huurprijs.

Hoe kan ik een nieuw wachtwoord aanvragen voor de Huurland website?

 Je kan je wachtwoord opnieuw instellen door te klikken op "wachtwoord vergeten". 

Hoe kan ik mijn reservatie annuleren/wijzigen/verlengen?

Eens je een bevestiging kreeg via e-mail, kan je via de website geen wijzigingen meer aanbrengen.
Je kan wel een mail sturen naar het filiaal van je keuze of bellen.

Let wel: omdat we onze planning meteen opmaken, zijn we verplicht om een annulatiekost aan te rekenen.

  • Annulatie tot 72 uur voor levering/afhaling: 20 € + btw
  • Annulatie binnen 72 uur voor levering/afhaling: het minimum huurbedrag (1 dag huur) incl btw

Hoe krijg ik een factuur nadat ik materiaal heb gehuurd?

We sturen je de factuur via e-mail. Zorg dus zeker voor een correct e-mail adres.

Hoe lang kan ik materiaal huren?

Je kan een machine huren voor een dag, een weekend, een week of langer. Een dag duurt 24 uur. Een weekend begint op vrijdag vanaf 14:00 en loopt tot maandag 10:00

Hoe reserveer ik materiaal bij Huurland?

Een reservatie maak je makkelijk en snel door online te reserveren.
Niet helemaal zeker hoe het moet? Klik op de button "Hoe bestellen?" Een korte video toont je alle stappen van het bestelproces.

Hoe vraag ik een propass aan?

Je kan een propass aanvragen door dit formulier in te vullen. We behandelen je aanvraag zo gauw mogelijk. 

Hoe weet ik of het materiaal beschikbaar is?

We bescikken over een grote voorraad. Indien het materiaal niet beschikbaar is op de datum van jouw keuze, dan contacteert het filiaal je met een alternatief voorstel. 

Hoeveel bedraagt de prijs van de verzekering?

De verzekering bedraagt 10% van de huurprijs

Hoeveel kost een opleiding?

Een opleiding hoogwerker, verreiker of heftruck kost 275 euro + BTW per individuele cursist. 

Een opleiding minigraver kost 395 euro + BTW per individuele cursist. 

Dranken en broodjeslunch zijn inbegrepen. 

In 1 dag haal je je attest dat 5 jaar geldig blijft. 

Ik heb een reservatie via internet gemaakt. Wanneer ontvang ik een bevestiging?

Nadat je de reservatie hebt afgesloten en betaald, ontvang je onmiddellijk een bevestiging via e-mail.

Ik vind het product dat ik wil huren niet terug op de site.

Probeer een synoniem in te geven in de zoekbalk. Misschien geven wij deze machine een andere naam.
Vind je het niet? Neem even contact op met een filiaal, we helpen je graag verder

Ik weet nog niet precies wanneer of hoe lang ik het materiaal nodig heb. Kan ik al reserveren?

We hebben een correcte startdatum nodig. Anders staat het materiaal voor jou gereserveerd en moeten we een annulatiekost aanrekenen. Gereserveerd materiaal kan  immers niet aan iemand anders verhuurd worden. 

Met die preciese begindatum kan je al een reservatie maken. 
Heb je het materiaal langer nodig - en is het niet voor iemand anders gereserveerd - dan kan je makkelijk verlengen door te bellen naar het filiaal.
Heb je het minder lang nodig, dan breng je het terug naar het filiaal en zet je de huurperiode stop. Je betaalt dan enkel voor de gehuurde periode. 

Ik wil materiaal huren met verschillende huurtijden. Hoe duid ik dat aan?

Per reservatie kan je slechts 1 huurperiode aangeven. Wil je verschillend materiaal huren met verschillende huurtijden, dan start je best een nieuwe reservatie. 

Ik wil op rekening werken bij Huurland. Kan dat?

Na een aantal keren huren, kan je in het filiaal aanvragen om op rekening te werken. Na een positieve solvabiliteitscheck betaal je de factuur na 30 dagen. 

Kan ik betalen op onze bedrijfsrekening wanneer ik materiaal huur?

Na een aantal keren huren, kan je in het filiaal aanvragen om op rekening te werken. Na een positieve solvabiliteitscheck betaal je de factuur na 30 dagen. 

Kan ik een artikel bij een ander filiaal inleveren dan waar ik gehuurd heb?

Ja, dat kan. We moeten hiervoor echter wel een meerkost aanrekenen. Elk filiaal heeft immers een eigen voorraad. 

Kan ik een machine huren in het weekend?

Je kan een machine huren voor een dag, een weekend, een week of langer. Een weekend begint op vrijdag vanaf 14:00 en loopt tot maandag 10:00.

Kan ik een machine huren voor lange termijn?

Je kan een machine huren voor een dag, een weekend, een week of langer. Hoe langer de huurtijd, hoe goedkoper de dagprijs wordt. Vraag naar de speciale langetermijnprijs in onze filialen

Kan ik een machine uitproberen?

Praktisch valt dit helaas niet te organiseren. We geven je wel een uitgebreide uitleg en handleiding mee in het filiaal.

Op onze website en op ons YouTube-kanaal vind je tal van instructievideo's die je stap voor stap tonen hoe je met de machine moet werken. 

Kan ik later op factuur betalen?

Na een aantal keren huren, kan je in het filiaal aanvragen om op rekening te werken. Na een positieve solvabiliteitscheck betaal je de factuur na 30 dagen. 

Kan ik materiaal afmelden via de website?

Dat kan zeker. Hier vind je de link naar de afmeldmail. 

Kan ik materiaal huren voor een halve dag?

We rekenen altijd een dagprijs aan. Je kan het materiaal natuurlijk altijd vroeger terugbrengen, maar de prijs blijft dezelfde.

Kan ik materiaal ook telefonisch afmelden?

Dat kan, in nood. We raden echter aan om schriftelijk af te melden.

Kan ik materiaal terugbrengen na sluitingstijd?

Helaas niet. Je kan in onze filialen terecht van 07:30 tot 12:00 en van 12:30 tot 17:00. Op zaterdag zijn we geopend van 08:30 tot 12:00.
Wanneer je materiaal terugbrengt, sluiten wij meteen ook het dossier en stopt je huurtijd. Die blijft lopen wanneer je na sluitingstijd iets zou terugbrengen. Dat is niet voordelig voor jou en biedt geen zekerheid voor ons. 

Kan ik ook een spoedbestelling plaatsen wanneer ik materiaal huur?

Je kan een spoedbestelling plaatsen. Bestellen voor 13:00 voor levering dezelfde dag, of na 13:00 voor levering de volgende dag, is 50% extra op de transportkost. 

Kan ik vandaag materiaal reserveren voor morgen?

Elke reservatie die je maakt op een weekdag voor 13u, staat voor je klaar of leveren we de volgende werkdag. Reserveer je tijdens het weekend? Dan staat het gereserveerde materiaal klaar voor je vanaf 12:30 op maandag.

Kan ik vandaag nog het materiaal afhalen?

Ja, dat kan. Je kan de beschikbaarheid checken door te bellen naar het filiaal van je keuze. Indien beschikbaar, zetten we dat graag nog voor je klaar. Je kan niet meer reserveren via de website. 

Kom ik in aanmerking voor een verminderde bijdrage wanneer ik inschrijf voor een opleiding?

Voor arbeiders in de Bouw (Paritair Comité 124) kan je, indien gewenst, gebruik maken van het stelsel van winteropleiding als deze doorgaat in de periode van 1/12 tot 31/03.

In dit geval stempelt de arbeider de dag van de opleiding o.w.v. slecht weer en heb je dus geen loonkost.

Dit kan door onze samenwerking met Bouwunie, structureel erkend opleidingspartner van Constructiv. Je kan hiervan genieten, ongeacht je lid bent van Bouwunie. Aan de winteropleiding is een administratieve kost verbonden:

  • Leden Bouwunie: € 40/pp per opleidingstitel, met een maximum van € 160 (excl. btw)
  • Niet-leden: € 60/pp per opleidingstitel, met een maximum van € 240 (excl. btw)

Vermeld bij inschrijving of je gebruik wil maken van winteropleiding of weekdagopleiding, en ook of je lid bent van Bouwunie of niet.

LET OP: de administratiekost winteropleiding is niet mee te nemen in de kmo-portefeuille.

De opleiding wordt georganiseerd in samenwerking met Skilled by / NXT-PRO - erkenningsnummer DV.O223914. Betaling via KMO-Portefeuille is mogelijk.

Schrijf je hier in

Komen er nog extra kosten bij de huurprijs van het materiaal?

Als particulier moet je ook de BTW nog meerekenen. We raden altijd aan om een verzekering te nemen. Je kan ook verkooptoebehoren extra bestellen. Deze kosten worden ook mee verrekend. 

Krijg ik uitleg over hoe een machine werkt?

We geven je een uitgebreide uitleg en handleiding mee in het filiaal. Op onze website en op ons YouTube-kanaal  vind je tal van instructievideo's die je stap voor stap tonen hoe je met de machine moet werken. 

Moet ik een machine altijd vooraf reserveren?

We raden aan om vooraf (minstens 2 werkdagen) te reserveren. Dan zorgen we dat alles tijdig klaarstaat. Je kan altijd in onze filialen terecht voor een last-minute beslissing. 

Moet ik een voorschot betalen? Hoe wordt de machine verder afgerekend?

We werken met een waarborgsysteem. Je betaalt de waarborg bij afhaling. Wanneer het materiaal is teruggebracht, brengen we de huurprijs in mindering van de waarborg. Dat verschil storten we binnen de 5 werkdagen terug op je rekening.
Als je op rekening werkt, betaal je geen voorschot. 

Moet ik het gehuurde materiaal schoon terug inleveren?

Ja. We vragen om het materiaal in propere staat terug te brengen. Bij extra poetswerk moeten we extra kosten berekenen. 

Moet ik waarborg betalen wanneer ik materiaal huur?

Voor alle materiaal vragen wij een waarborg. Die dient om eventuele schade of verlies te dekken.
Klanten die op rekening werken, betalen geen waarborg. 

Verkoopt Huurland ook machines en gereedschap?

Wij verkopen geregeld tweedehandsmateriaal. Je vindt de lijst van occasiemateriaal hier terug op onze website.

Volstaat het om bij afhaling te zeggen wanneer de machine mag afgemeld worden?

Dat kan. Dan staat het moment van ophalen ook meteen vast. Wanneer je dit wil wijzigen, moet je dit doorgeven aan het filiaal. 

Waar kan ik de prijzen vinden bij de artikelen uit de catalogus?

Bij elk product op onze website vind je de verschillende prijzen. 

Waar vind ik de verhuurvoorwaarden?

Klik hier voor de algemene voorwaarden.

Wanneer breng ik het gehuurde materiaal terug?

Op je huurcontract staat altijd het einde van de huurperiode vermeld. Je kan je retourmoment kiezen op de website, binnen de openingsuren. Je kan in onze filialen terecht van 07:30 tot 12:00 en van 12:30 tot 17:00. Op zaterdag zijn we geopend van 08:30 tot 12:00. 

Wanneer je huurt voor een dag, dan breng je het materiaal terug binnen de 24 uur. 

Wanneer ontvang ik de door mij betaalde borg terug?

We streven ernaar om elke waarborg binnen de 5 werkdagen terug te storten. 

Wanneer sluit een Huurland-filiaal?

Onze filialen zijn gesloten op zaterdagnamiddag en zondag. 

We sluiten ook op alle Belgische feestdagen. 

Tijdens het bouwverlof blijven we open. 

Je kan natuurlijk altijd bestellen via de website. 

Wat als de werken klaar zijn?

Wanneer je project af is, meld je het materiaal af, bij voorkeur per mail.

Wat doe ik bij diefstal of vermissing van een machine?

Meld het toestel af, zodat de huur al stopgezet wordt. We bepalen dan een overkoopbedrag.

Wat doe ik bij een storing aan het huurmateriaal?

Tijdens de openingsuren, contacteer je het filiaal. Een verhuurmedewerker staat je graag te woord. We overleggen samen hoe we het probleem zo snel mogelijk oplossen.
Buiten de openingsuren kan je een storing melden via mail naar support@huurland.be. We beantwoorden je vraag binnen de 4 uur. Verdere info hierover vind je onderaan je contract. 

Wat doe ik bij schade aan huurmateriaal?

Schade moet je altijd melden. We bekijken dit geval per geval. Je kan je indekken tegen schade door een machinebreukverzekering te nemen. 

Wat doe ik met de machine eens ze afgemeld is?

Eens het afgemeld is, halen wij het op binnen 3 werkdagen op.
Meer info vind je hier

Wat is het programma van een opleiding?

De dag bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.

In het theoretische gedeelte hebben we het onder andere over de wetgeving, de verschillende types toestellen, veiligheid, onderhoud en aandachtspunten. 

Tijdens de praktische oefeningen leer je met de machine rijden en werken, op een correcte en veilige manier. 

We sluiten de dag af met een theoretische en een praktische proef. 

Wat verstaan jullie onder "weekend"?

Een weekend begint op vrijdag vanaf 14:00 en loopt tot maandag 10:00

Wat zijn de voordelen van een pro-pass?

Ben je professional, actief in tuin of bouw en huur je regelmatig machines? Word dan nu pro-passer en geniet enkel voordeel!

  • Minimum 10 % korting op je huren
  • Blijf op de hoogte over nieuwe machines en acties
  • Vraag gratis een werfbezoek aan

Als propass klant werk je niet automatisch met een lopende rekening. Wens je geen borg meer te betalen en huur je meer dan 5x machines per jaar?  Vraag dan de lopende rekening aan in je filiaal naar keuze.

De verwerking van het formulier kan enkele dagen duren. Geef gerust je bestelling door, we kennen de korting achteraf toe op de factuur. 

Wat zijn verbruikerskosten of slijtagekosten en hoe worden deze berekend?

We rekenen verbruikerskosten of slijtagekosten aan voor toebehoren zoals boren, slijpschijven enz.
Je vindt de prijs door op de productpagina op het icoontje te klikken naast de huurprijs. We meten de slijtage bij vertrek en opnieuw wanneer je het materiaal terugbrengt. Het verschil rekenen we aan. 

Welk rijbewijs heb ik nodig wanneer ik een aanhanger huur?

Het type aanhangwagen bepaalt welk rijbewijs je nodig hebt. Dit staat vermeld bij elk product op onze website.